Цивільна оборона вчора і сьогодні,історія розвитку
Починаючи з
періоду першої світової війни (1914 – 1918рр.), коли воюючі сторони
вперше застосували аероплани і дирижаблі для нанесення ударів з повітря
по тиловим об’єктам ворога, одержали розвиток засоби протиповітряної
оборони та організація самозахисту населення в наступні роки.
В
лютому 1918 року, при наступі німецьких військ на Петроград, озброєні
загони захищали населені пункти від нальотів німецької авіації
відкрились спеціальні пункти, де жителі міста могли одержати захисні
маски, протигазову рідину і пам’ятки з вказівками, як можна уникнути
отруєння газами.
Після закінчення війни, продовжується робота по розбудові протиповітряної і протихімічної оборони держави.
1925
рік – РНК СРСР видала постанову "Про заходи протиповітряної оборони при
побудовах в 500 км. Прикордонній смузі”, згідно якої, всі організації і
установи при новому будівництві повинні здійснювати інженерно-технічні
заходи захисного характеру.
1927
рік – Рада праці і оборони видала постанову "Про організацію
повітряно-хімічної оборони держави”. В цій постанові ставилось завдання
по посиленню захисту стратегічно важливих районів, літовищ, засобів
зв’язку, підприємств, складів і крупних населених пунктів при ударах з
повітря.
1929 рік - у великих містах держави були створені перші штаби протиповітряної оборони районів по пасивній обороні.
1930 рік – у Києві, Харкові, Донецьку та інших містах були проведені перши маневри протиповітряної оборони.
В
результаті розвитку повітряно-хімічної оборони СРСР по державній і
громадській лініях до 1932 року 500 тисяч робітників і службовців було
обучено заходам протиповітряної і протихімічної оборони. Було створено
біля 3 тисяч формувань різного призначення. Населення одержало біля 3,5
млн. Протигазів побудовано декілька тисяч сховищ.
В
1932 році РНК СРСР затвердила "Положення про протиповітряну оборону на
території СРСР”. Цим актом було покладено початок діяльності
централізованої організації – місцевої протиповітряної оборони (МППО),
яка організаційно ввійшла в склад військ ППО. Цей рік прийнято рахувати
роком народження МППО.
Головною
характерною рисою МППО держави напередодні війни була участь у цих
заходах усього працездатного населення. До 1941 року правилам ППО та
ПХО в державі було обучено біля 40 млн. Чоловік, створено більше 25
тисяч формувань МППО, у розпорядженні населення було понад 30 млн.
протигазів.
Ріст
чисельності формувань та їх підготовка дозволяли їм в період ВВв
виконувати завдання по боротьбі з пожежами наданню медичної допомоги
постраждалим в підтриманні громадського порядку, в забезпеченні
безперервної роботи підприємств.
Головне
навантаження по захисту населення міст і об’єктів народного
господарства несли медично-санітарна, протипожежна,
аварійно-відновлювальна, зв’язку та оповіщення, охорони громадського
порядку служби МППО.
Всього
за роки війни частини МППО знешкодили біля 3 млн. боєприпасів, очистили
біля 2 тисяч різних споруд і 96 тис. Гектарів землі. Вони так
здійснювали охорону важливих об’єктів тила, вели боротьбу з
диверсантами.
За
виконання завдань в період ВВв більш 2 тис. Рядових, сержантів,
офіцерів, робітників та службовців частин та формувань МППО були
нагороджені орденами та медалями СРСР.
У післявоєнні роки МППО по своїй структурі та наявності сил і засобів вже не відповідала сучасним вимогам.
Виникла необхідність в її реорганізації.
Так
у 1961 році МППО була перетворена у цивільну оборону, яка стала
складовою частиною загальнодержавних оборонних заходів які проводяться
в мирний та воєнні часи з метою захисту населення і ОГД від ЗМУ, а
також з метою проведення рятувальних та інших невідкладних робіт.
Але
не завжди розвиток цивільної оборони підпорядковувався потребам
воєнного часу. Науково-технічний прогрес, з одного боку, покращував
життя людей, з другого підвищував ризик виникнення аварій та катастроф,
і Цивільній обороні все частіше приходилось вдаватись до ліквідації їх
наслідків. Але, перебуваючи фактично у стані мобілізаційних
можливостей, орієнтуючись у підготовці до дій під час війни, Цивільна
оборона не завжди з очікуваною оперативністю і необхідною кваліфікацією
вирішувала завдання, які перед нею поставили.
Чорнобильська
катастрофа інші тяжкі надзвичайні ситуації об’єктивно довели
необхідність докорінних змін в призначенні Цивільної оборони, формах її
функціонування, забезпечення, фінансування та в інших сферах.
Позачерговими кроками на шляху цих змін були таки, як вихід з – під
протекторату Міноборони і підпорядкування системи Цивільним органам
влади, переміщення акцентів з воєнного призначення на завдання мирного
часу, реформування і переоснащення сил відповідно до нового призначення.
Нинішня
Цивільна оборона є державною системою органів управління, сил та
засобів, яку створено для організації і забезпечення захисту населення
від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного,
екологічного і воєнного походження, і це визначення докорінно відрізняє
її від того, що було раніше.
Послідовно,
починаючи з 1991 року, Цивільна оборона України функціонує на засадах
відповідних Законів, дія яких і механізм підкріплені цілим пакетом
нормативних актів.
Для забезпечення в провадження життя державної політики у сфері Цивільної оборони:
-
28.10.1996 р. було створено Міністерство України з питань надзвичайних
ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської
катастрофи,
-
06.07.2004 р. це Міністерство було реорганізовано в Міністерство з
питань надзвичайних ситуацій та Державний комітет України з питань
подолання наслідків Чорнобильської катастрофи,
-
20.04.2005 р. перейменовано в Міністерство України з питань
надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи та ліквідовано Державний комітет України з
питань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи.
Додатково
на МНС покладені функції з нагляду за охороною праці, питань
гідрометеорологічної діяльності та Державного гірничого нагляду.
В червні 2004 року Верховною радою України прийнято Закон України "Про правові засади цивільного захисту”.
В
ньому знайшли втілення рішення Президента України щодо вдосконалення
Державного управління в сфері пожежної безпеки, аварійно-рятувальної
справи, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій,
конституційної засади створення та діяльності Української Держави, як
демократичної, самостійної і правової, а також положення прийнятих
більшістю країн Європи програм щодо відповіді на небезпечні виклики
сучасності.
Зміцнення,
удосконалення і розвиток Цивільної оборони – один з безальтернативних
шляхів до техногенного, екологічного і економічного благополуччя нашої
країни до забезпечення реалізації прав людей на захист їхнього життя і
здоров’я та на безпечну життєдіяльність.
|